Gouden Lotus Thailand

Eindelijk onroute

We hebben al zoveel gedaan en gezien dat ik het gevoel heb al een week onderweg te zijn. Maar pas vandaag gaan we de stad waar we zijn aangekomen  verlaten. Bangkok laat zeker een positieve indruk achter.

Vandaag hebben we een lange reisdag voor de boeg richting noorden naar Tak, spreek uit Taak, dit ligt in het midden van Thailand.

Maar eerst gaan we in Ayutthaya alweer een Koninklijk paleis en een tweetal ruïnes van Boeddhistische tempels bekijken uit de 17e eeuw. Wat Mahathat genaamd, ik had jullie graag meer over de geschiedenis verteld maar helaas is mijn accu hiervoor niet voldoende geladen

Het is vooral een opeenstapeling van ontelbare stenen, Boeddha beelden met en zonder hoofd en Stupas.. De tweede ruïne gaan we weer met een longtailboot naar toe, zo’n half uurtje varen over de rivier. De mensen die dat niet willen, gaan met de bus en bezoeken nog een markt omdat ze sneller zijn over de weg.

Na aankomst met de boot gaan we eerst lunchen in een leuk restaurant, het Thaise eten smaakt goed tot nu toe, en zo gek er zat alweer rijst bij. Ik vermoed dat dit een populair gerecht is

Na al het culturele gewandel  en gewauwel   nog zo’n 350 km te rijden met de bus. Verwachting is dat we vanavond om 19:00 uur pas in het hotel zijn. Voordeel is dat ik dit verslag in de bus kan typen, alhoewel dat ook niet  meevalt met het gekwek van de andere gasten in de bus.

Zo we zijn goed aangekomen, onderweg nog een sanitaire stop gemaakt en meteen een paar zakjes chips gekocht, want het eten ging nog ff duren.

De route ging vandaag voornamelijk over de snelweg het uitzicht was niet erg bijzonder. Als we dan eindelijk aankomen is het al een tijdje donker, we worden welkom geheten met een glas koude drank en we krijgen (bijna   ) allemaal een bloemenkrans  om de nek gehangen.

Na de kamer bekeken en de koffers geïnstalleerd te hebben,  direct naar het zwembad want daar staat om 20:00 uur een setmenu voor ons klaar. Dit betekent dat we een bord witte rijst (alweer)  krijgen met een viertal bijgerechten.

En dit smaakt voortreffelijk moet ik concluderen, een ijsje en koffie toe maakt het helemaal af.  Verder weinig spectaculairs te melden vandaag.

Morgen naar Chang Mai

Dagje 2 in Bangkok

Dag 3 is alweer aangebroken, vandaag net als gisteren hetzelfde ochtendritueel. Om 8:00 uur worden we in de hotellobby verwacht, we worden dan met 2 busjes naar de start van onze stadstoer gebracht, dit keer op de fiets.

We krijgen allemaal  een dames fiets met mandje voorop. Nadat de zadels zijn afgesteld kunnen we vertrekken voor een 5 uur durende  tocht.

We beginnen in China Town en fietsen in lichte regen door Bangkok door de meest kleine steegjes en straatjes van de stad we  zien straatjes met stapels motoronderdelen, dit zijn 2e, 3e en 4e hands onderdelen waar ze o.a.  complete motoren van bouwen voor de Longtailboten en de Tuk tuks.   Maar ook straatjes met allerhande levensmiddelen gaan we door, soms zo smal dat we moeten lopen. We zien nog meer tempels,  intussen is het droog geworden, ook  houden we pauze bij  een klein terras waar we wat te drinken krijgen en vers fruit.  Na zo’n twee uur steken we met een boot de rivier over  naar het deel waar de meeste mensen wonen. Prachtig om de achterzijde van deze stad te zien.

Op een gegeven moment gaan we naar het deel met de ananas en bananen plantages, we worden van te voren goed gewaarschuwd dat het fietspad af en toe akelig smal zal zijn, max 1,5 meter met vele haakse bochten met naast het pad veel water. Als we hier een uurtje onderweg zijn hoor ik ineens een klap achter mij gevolgd door een gil van Anneke... Berrieeee.....     het hele gezelschap stopt, kijken achterom en nu blijkt dat Berrie net na zo’n bocht van het fietspad is afgereden en in het water ligt.   De schrik is groot net nu hij vorige week zijn been gezond verklaard heeft gekregen na 27 maanden revalideren. Gelukkig komt hij er behalve een deuk in zijn ego zonder kleerscheuren en verwondingen vanaf. Maar een nat pak is in ieder geval zijn beloning. Zelfs al zijn (zwarte?  ) geld is nat geworden. Ik ben het deze keer eens niet die voor opschudding zorgt.

Na deze schrik en toch ook wel hilariteit gaan we verder,  we lunchen bij een terras aan het water, klinkt mooier dan het is hoor  . Maar het smaakte best goed.

Vervolgens gaan we met een Longtailboot door de kanalen en over de rivier, af en toe trekt die dat ding helemaal open, wat een power heeft zo’n ding zeg, geweldig.

Als we terug zijn bij de fietsverhuur worden we terug gebracht naar het hotel. We besluiten te gaan zwemmen in het hotel zwembad.

Henny Hermeling ik heb je gemist vandaag. Er waren nl ook  een aantal kerels uit vermoedelijk India in het bad, die een bluetooth speaker hadden met k.t muziek die veel te hard stond. Een van de heren was een Sikh en die zwom met zijn tulband op  , en dan vindt men het gek als ik mijn bril ophou tijdens het zwemmen  . Ook kwamen de dames van de heren zwemmen, die sprongen met de zweetkleren en al zo in het bad   . Vetkleppen, een wonder dat ze de schoenen nog wel uittrokken.

Uiteindelijk de heren  omdat Henny Hermeling er niet bij is toch maar zelf verzocht    het volume lager te zetten, en dat deden ze gelukkig.

‘s Avonds wezen eten tegenover het hotel omdat het stortregende  bij restaurant “33 cafe” we vroegen ons af of de eigenaar misschien Max Verstappen is.

Morgen verder.

Dagje Bangkok

Hallo volgers, daar zijn we weer. Vandaag begin ik met een rectificatie in opdracht van Berrie van het verhaal van gisteren. De 4 nachten Bangkok moeten er 3 zijn natuurlijk, ik telde de nacht in het vliegtuig mee

Gisterenavond het eerste diner gehad, veel rijst met een aantal ondefinieerbare bijgetechten. Was goed te eten maar niet spectaculair. Na een goede maar voor mij redelijk korte nachtrust, 21:00 uur erin en om 3:30 uur weer klaar wakker, vanmorgen het eerste Thaise ontbijt gehad. Berrie rijsttafel en wij drieen als normale mensen toast en croissantjes met gebakken eieren en jam en nog een bakje Yoghurt met fruit, prima dus.

Vandaag een druk programma. Eerst met de bus naar het Koninklijk Paleis, na de nodige verkeersinfarcten komen we in de buurt. Dan zien we duizenden mensen geduldig in rijen staan wachten. Het zijn alleen maar Thai, ze willen allemaal eer bewijzen aan de plek waar de vorig jaar overleden koning Boemibol recent is gecremeerd.

Als we uitstappen moeten we nog een behoorlijk stuk wandelen en ook dat is een drukte van belang het blijkt er gigantisch druk te zijn! volgens onze Nederlandse reisleider Michiel is dit normaal. Het paleis is werkelijk de moeite waard, het is een verzameling gebouwen en torens bekleed met goud en edelstenen wat werkelijk iedere fantasie te boven gaat. Ik ga hier maar niet vertellen wat ik ervan vindt want dan zou ik vooropig weleens niet meer terug kunnen komen want op het beledigen van de Koning staan zware straffen . Hieraan grenst de Wat Phra Kaew Tempel waar de Emerald Boeddha zich bevindt Hier moeten we net als vandaag op veel andere plaatsen de schoenen uit trekken. Dus lopen we daar met duizenden anderen op de kousen of sommigen zelfs op blote voeten over de vloer waar jaarlijks naar mijn verwachting miljoenen zweet kakken over heen stiefelen. Vanavond is ff onderzoeken of ik al een voetschimmel heb opgelopen . Fotograferen mag je dit beeld alleen door een opening in de muur van buiten af en echt dichtbij komen is uitsluitend toegestaan voor Thai. Dus dat schiet lekker op. Hierna wandelen we weer verder naar de Wat Pho tempel waar de grootste liggende gouden Boeddha ligt. Het ding is zo groot dat je hen met geen mogelijkheid in een keer in je camera kunt vangen. Ook kun je hier offeren door geldmuntjes in bakjes te gooien, Berrie koopt voor 20 Bath vermoedelijk voor 15 Bath muntjes en strooit er lustig op los, de ene wens na de andere in gedachte nemend ? en wie het breed heeft laat breed hangen tenslotte

Na al deze pracht en praal waar het Vaticaan in Rome jaloers op zou kunnen worden, worden we met een boot naar een 3 verdiepingen tellend bufferrestaurant aan de river gebracht voor de lunch. Er was ook rijst bij het buffet

Hierna gaan we de zgn Klongtour maken met een boot door de kanalen (klongs) van Bangkok, dit is ook zeker de moeite waard, hier zie je goed hoe de mensen wonen en leven, we zien ook nog een paar keer een Varaan. Ook leuk om de beroemde longtailboten nu eens in het echt te zien, lange smalle boten met daarop een gigantisch motorblok van een vrachtwagen. Ik had verwacht dat Bangkok net zo’n vieze stad als Jakarta zou zijn maar dat valt reuze mee. Thai doen bv al niet hun behoefte in open water zoals ze in Indonesie wel doen. Hierna bezoeken we weer een ander tempelcomplex Wat Arun genaamd hier staat een met Chinees porcelein belegde Hindoe Stupa.

Vervolgens worden we weer met de boot weggebracht nu naar Chinatown voor een wandeling .Als we halverwege zijn begint het te regenen, na enige tijd belt onze Thaise gids Art, de buschauffeur om ons op te halen want we zijn er ook wel klaar mee eigenlijk het was tenslotte een inspannende en hete dag..

Terug in het hotel ff douchen alvast met dit epistel beginnen en klaar maken voor het avondeten in de Balioke Sky Tower, een toren met een restaurant op ruim 300 meter hoogte met daarboven een draaiend uitzicht platform. Het eten in buffet vorm was prima, werkelijk alles hadden ze, zelfs rijst

maar ook friet en pizza.

Zo nu om 22:00uur terug op de kamer en nu nog ff dit verhaal afmaken. Morgen loopt om 6:45 uur de wekker af, want we gaan een fietstocht maken door Bangkok.

Tot later.

De reis is begonnen.

Nou mensen we zijn gestart hoor. Vanmorgen rond 10:30 uur of was het gisterenmorgen? Met zijn vieren in onze Renault Captur naar een Parking ergens bij Aalsmeer gereden. Dat ging prima, verrekte ruime B segment auto hoor die Captur. Nu maar hopen dat het parkeren daar geen schade etc oplevert, want als je de recensies leest zou je spontaan met de fiets naar schiphol zijn gegaan. Anneke deed met plezier van te voren nog wat aanmaakblokjes op het overbekende vuurtje natuurlijk. Toen met een shuttle busje naar schiphol gebracht. Ik nam natuurlijk plaats naast de chauffeur op een voorstoel. Maar daar bleken 3 plaatsen te zijn, dus stapt er een collega bij in die vraagt of ik iets kan opschuiven. Soepel als ik ben schuif ik door, en de collega gaat naast mij zitten. Aangezien deze mijnheer van allochtone komaf was en blijkbaar net aan een Turkse of Marrokaanse kookwedstrijd had meegedaan waarbij de opdracht moet zijn geweest. Maak een gerecht met zo veel mogelijk stinkende ingrediënten die de autochtone mensen op afstand houdt.

Op Schiphol verliep alles bijzonder vlot en mooi op tijd vertrokken we met zo’n gigantische dubbeldeks A380 van Emirates met ruim 800 passagiers aan boord. Hierin wordt vliegen weer leuk, ruime stoelen, prachtig grootbeeld multimedia systeem waarbij je zelfs met 2 stoelen naast elkaar simultaan naar dezelfde film kunt kijken. Zelfs hangener camera’s aan het vliegtuig zodat je de srartbaan etc kunt zien tijdens het opstijgen en landen. En ook het eten was prima, daar kunnen onze (inmiddels voormalige ) vrienden van United Airlines nog een voorbeeld aan nemen.

Eerst dus naar Dubai voor een overstap, wat een gigantisch vliegveld is dat, vorig jaar ook geweest op weg naar Zuid Afrika, toen al gemerkt dat de koffie daar net zo duur is als de olie die ze uit de grond halen. Berrie vraagt wat een kopje koffie kost in Euro’s want VAD hebben we niet. De man zegt dat een small koffie €7,00 kost. We besluiten daarop het bij een slok water te houden.

De 2e vlucht is ook goed verlopen maar vanwege een ander type vliegtuig heel veel minder zitruimte.

Maar goed we zijn goed aangekomen en blijvennu 4 nachten in ons hotel in Bangkok. Behoorlijk slaperig want we zijn inmiddels zon 28 uurtjes in touw. Maar wakker blijven is het devies want om 19:00 uur hebben we een Thais welkomst diner, benieuwd of ik morgen nog inzetbaar ben.

Tot later

Ons reisprogramma.

De link naar ons reisprogramma vind je rechtsonder op de hoofdpagina.. Net onder het e-mail aanmeld venster.

Dit vooral voor het geval wij spoorloos verdwijnen, altijd handig bij het opzetten van een zoekactie Voorzover jullie dat willen natuurlijk

Zo de toon en sfeer is gezet.

Daar gaan ze weer !

Hallo en welkom op onze reisblog!

Wegens overweldigend succes tijdens onze Zuid Afrika reis en na aandringen van Berrie en Anneke besloten om toch weer een blog bij te gaan houden van onze rondreis De Gouden Lotus door Thailand, betekent wel weer ieder avond laat slapen helaas

We vertrekken op 17 november en hopen weer thuis te zijn op 8 december

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom. Overigens heb ik iedereen die ons gevolgd heeft door Zuid Afrika weertoegvoegd. Stel je hier gen prijs op? Dan gewoon ff afmelden.We zien je graag terug op onze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met onsmeereist!