Gouden Lotus Thailand

Een dagje oorlogshistorie en natuur

Vandaag weer een mooie dag voor de boeg, we rijden om 8:15 uur weer met 2 busjes richting de beruchte Hellfire pass. Dit is een in 1942 door Japanse krijgsgevangenen met de hand uitgehakte doorgang in de rotsen t.b.v. de beruchte Birma spoorweg. Deze meest Engelse en Australische gevangenen werden vanuit een groot deel van Azië door de Japanners hier naar toe getransporteerd. De mensen moesten dit doen onder helse omstandigheden.

Je krijgt een audio apparaat mee die in het Nederlands tijdens de rondwandeling verteld welke verschrikkingen deze mensen hebben moeten doorstaan. Velen hebben dit ook niet overleefd, Je zou met terugwerkende kracht spontaan een bloedhekel aan Japanners krijgen.
We hebben een heel stuk van de uitgehakte route gewandeld, was best pittig vanwege het grote hoogteverschil en daarbij behorende ontelbare traptreden.

Na dit indrukwekkende gebeuren weer wezen lunchen in een lokaal restaurantje en ja uiteraard stond er ook weer rijst op het menu

Hierna zijn we naar de Erawan watervallen gereden voor een beklimming van een 7 tal watervallen waar je over een afstand van 1800 meter een voor een naar toe moet lopen en klimmen. Ook kun je hier zwemmen bij de watervallen.
Het is er echter behoorlijk druk met toeristen die allemaal hetzelfde plan hebben. Alie en ik en nog een stel houden het bij waterval 3 voor gezien en gaan niet verder, Berrie en Anneke lopen nog tot waterval 4. De rest van onze groep lopen helemaal door naar Nr 7.
We besluiten met ons zessen eerder naar beneden te lopen waarbij we ook nog een grote varaan spotten,want dan brengt een van de busjes ons alvast vooruit naar het hotel en daar is een gigantisch zwembad zonder al die toeristen.

Dus om 16:00 uur lagen wij al heerlijk in het zwembad terwijl de rest nog bij de watervallen was.
‘s Avonds ala-card gegeten en op tijd naar ons wiegje want om 5:30uur is het weer opstaan.

Bridge over the River Kwai

Vandaag de langste rit van onze reis, 450 km naar Kamchanaburi . Onderweg bezoeken we een bananenmarkt langs de weg. Ongelooflijk toch, alle kramen verkopen dezelfde artikelen.

We lunchen onderweg op een prachtig plekje langs een rivier vlak bij het woonadres van onze reisleider Michiel, zijn Thaise vrouw komt nog even langs met een zojuist aangeschafte jonge hond een soort Golden retriever, leuk beest.

Hierna vertrek naar ons einddoel van vandaag, Kamchanaburi. We bezoeken hier het museum over de Birma spoorweg en het oorlogskerkhof waar ook veel Nederlanders begraven liggen die zijn omgekomen bij de aanleg van de zgn Birmaspoorlijn door de Japanners. Een indrukwekkende plaats.    Hierna zouden we de beroemde Brug over de River Kwai bezoeken, maar er is gek genoeg op deze plaats een of ander herdenkingsfeest aan de gang compleet met een soort braderie. Te gek voor woorden op voor sommgen zo’n beladen plek. We besluiten de brug daarom overmorgen voor ons vertrek te gaan bezoeken in de ochtend.

We zitten nu in een hotel midden in de jungle met een prachtig zwembad. Wel oppassen hier  want in dit bos leven  behalve wilde olifanten ook nog tijgers. Maar tot nu toe is het enige wild wat we gezien hebben beperkt gebleven tot Gekko’s en muggen, dus vandaar dat ik de lange broek aanheb tijdens het eten en  ben bedekt met een laag Deet.
Overigens bestond een deel van het buffet vanavond uit Hamburgers en Friet, met als toetje gebakken banaan met poedersuiker en een of ander zoet sausje. Dus hoef je niet te vragen wat ik heb laten liggen dit keer, precies de ........rijst.

Naar Sukhothai

Vandaag extra vroeg op, 5:30uur voor een rit van ruim 400 km naar Sukhothai een oude hoofdstad van Thailand.
We rijden een mooie route over landelijke wegen, vandaag zien we voor het eerst de zon regelmatig schijnen, tot nu toe eigenlijk steeds bewolkt weer gehad, wat we prima vonden want dat maakt de temperaturen een stuk draaglijker. Want in de schaduw is het altijd nog boven de 30 C .
Behalve in het noorden gisteren daar was het zo’n 22 graden, onze gidsen deden dan ook truien aan vanwege de kou, terwijl ikzelf in de korte broek en T-shirt liep.
Onderweg stoppen we bij een heel klein fabriekje waar ze kledingstoffen maken uitsluitend in de kleur blauw, welke is bedoeld voor de arbeidersklasse, deze kleur blauw wordt gemaakt van de indigo plant en met was maken ze er patronen in, eigenlijk is het behalve de kleur gewoon Batikken zoals we in Indonesië al hebben gezien. Voor de nodige variatie stoppen we ook weer bij een gigantische liggende gouden Boeddha. Ook staat hier een of ander gouden schip waarvan mij de betekenis  volkomen onduidelijk is.

Tussen de middag weer een setlunch wezen eten  in een restaurant, smaakte alweer voortreffelijk.

Onze Nederlandse gids Michiel Bakker die van oorsprong ook uit Amersfoort komt en al 11jaar  in Thailand woont en getrouwd is met een Thaise en samen 2 kinderen hebben, verteld de hele reis al heel veel wetenswaardigheden over het leven en de gebruiken en geschiedenis van Thailand en Azië. Erg leuk en goed. Vandaag hebben we Thaise les gehad samen met onze Thaise gids Art. Ongelooflijk wat een ingewikkelde taal is dat, het alfabet alleen al  bestaat uit 74 letters. De hele bus deed hilarisch mee met het opdreunen van de verschillende klinkers en medeklinkers. Als voorbeeld de letter K is er in 5 verschillnde vormen qua klank. Dus veel verder dan So-Wad-Dee-Krab (goedendag) zullen we wel niet komen. Alhoewel de dames en homo’s So-Wad-Dee-Ka zeggen.

Aangekomen bij de oude hoofdstad Sukhothai waarvan het centrum uit de 13e eeuw stamt en verworden is tot een ruïne van tempels Boeddhabeelden en Stupa’s. Krijgen we allemaal een fiets van bedenkelijke Chinese makelij waarmee we de ruïnes langs fietsen en uitleg krijgen van Art voor zover we zijn Engels kunnen verstaan.
Hierna is het nog 5 minuten naar ons hotel, het is een prachtig resort met allemaal geschakelde bungalows, werkelijk prachtig.
‘s Avonds aan de overkant heerlijk wezen eten, dit keer alle vier een verschillend vis gerecht.
Verder niets schokkende te melden vandaag. Tot morgen

Naar de gouden driehoek

Vandaag vertrek om 8:00 uur voor een drietal bezienswaardigheden.

In ieder geval gaan we naar het drielandenpunt met Myanmar (Birma) en Laos.

Maar eerst ruim een uur rijden naar een authentiek bergdorp van  de Ahka bergstam, we lopen hier door een soort openlucht museum, maar dan wel waar gewoon nog mensen wonen, bijzonder om te zien.

Hierna rijden we naar  de zgn Hall of Opium. Hier wordt de geschiedenis in beeld gebracht van de opium handel in Azië. In Thailand is de teelt van opium zo goed als uitgeroeid, het land is echter nog wel een belangrijk doorvoerland. Onderweg staan er dan ook hier en daar politieposten die vooral de locals controleren op drugssmokkel. Het door het koningshuis van Thailand opgerichte museum is vooral een educatief centrum voor de jeugd om ze de gevolgen van drugshandel en gebruik bij te brengen.

Hierna gaan we weer lunchen op een prachtig plekje, de buffet tafel bestaat uit een houten kano, met daarop een verzameling aardewerken potten. Hierin bevinden zich de gerechten een daarvan bevat jawel......rijst maar  in de eerste pot bevindt zich de soep. Deze keer sta ik eens een keer vooraan bij het buffet. Dus pak ik een soepkom en de opscheplepel, die laatste is  gemaakt van een kokosnoot.  Dus ik hou de kom boven de soeppot en wil de soep in de kom scheppen, in plaats daarvan giet ik het over mijn hand waarin zich de kom bevindt, auw gloeiende gloeiende dat is heet en laat spontaan de hele soepkom in de soep vallen  . Gelukkig was vroeger vissen een hobby van mij, ook wel eens leuk om bij het vissen zoveel toeschouwers te hebben  .

Na alle k.t opmerkingen over mijn schouder te hebben gegooid toch nog lekker gegeten zonder brandblaren, want de soep wordt hier minder heet opgediend als hij gegeten zou moeten worden gelukkig.

Vervolgens gaan we naar het drielandenpunt van Thailand met Laos en Myamar (Birma), hier kijken we vanuit een hooggelegen punt uit over de splitsing van de  rivieren de Mekong en de Ruak die de grens van deze drie landen vormen. Toch bijzonder om hier te mogen staan, met de namen die ik nog ken uit de Vietnam oorlog, toen toch nooit gedacht hier zelf ooit te mogen komen.

Hierna weer ruim een uur terug naar ons hotel, waar we vanavond ook zullen eten, aangezien om 20:00 uur de laatste F1 race van Max Verstappen verreden zal worden van dit seizoen.

Het hotel heeft een redelijke menukaart, achteraf blijkt de kaart beter dan de gerechten zelf, de geserveerde sirloinsteak die ik bestel, want je wilt ook wel eens wat anders dan.....rijst. Het lijkt werkelijk nergens op, klein, taai, doorbakken, veel vet,  en droog, vermoedelijk was het een maatje 32 schoenzool  . Berrie bestelde garnalen, kreeg er dan ook een stuk of acht zonder bijgerechten, Anneke had een stukje zalm en was tevreden, Toen wij het voer op hadden kreeg Alie ook haar bestelde zeebaars, deze was echter niet als zodanig te herkennen aangezien die onder een stapelbed van citroengras was verborgen. Goor spul dat citroengras, stinkt en smaakt afschuwelijk (vind ik).

We hebben nog maar 3 bordjes met friet besteld, anders worden we wel heel erg slank. En dat zou jammer zijn. Maar de Bananasplit maakte veel goed.

Inmiddels was het 19:30 uur en tijd om de F1 te gaan kijken, net als gisteren echter geen voldoende snel internet. Echter bleek een van onze groep een huisje net bij de Wifi router te hebben en ook nog een laptop bij zich te hebben, dus met 5 personen voor het scherm van de laptop met een biertje  gezellig gekeken naar een saaie race. Ondertussen waren Alie en Anneke naar een Thaise massage, voor zover wij weten wel een zonder happy end.

Morgen verder.

Naar Chiang Rai

Vandaag verplaatsen naar Chiang Rai, een plaats nog zo’n 250 km noordelijker.

Onderweg maken we meerdere stops. Als eerste bezoeken we met 3 busjes boven in de bergen bij Chiang Mai weer een tempel, de rit ernaar toe is zo bochtig dat onze bus zich hier niet aan waagt. Om de tempel te bereiken moeten we ook nog een trap op van 300 treden en dat noemen ze vakantie.

Hierna worden we de berg weer af gereden en gaan we naar een zijde fabriek. Hier zien we hoe het proces van zijderups tot uiteindelijk zijde producten tot stand komt. Het eerste deel, dat van de rups en de zijdeoogst was interessant, het winkel gedeelte heb ik overgeslagen en samen met Berrie doorgebracht in de koffiecorner.

Vanaf hier weer in onze eigen bus naar een parasol en waaier fabriek. Ongelooflijk veel handwerk die dingen maken. Ook kun je hier binnen 5 minuten een schildering op een van je eigendommen laten zetten voor zo’n 100 Baht (€2,60). Alie laat er een van olifanten op haar telefoonhoesje zetten. Zeer kunstig.

Hierna gaan we alweer lunchen op een mooi plekje, ik probeer hier voor het eerst Thaise Noedelsoep. Rare jongens die Thai, dit is nou die soep die je met een vork eet. Het is nl de bedoeling dat je de soep zelf niet opeet maar alleen de vaste ingrediënten. Na het eten was ik natuurlijk weer toe aan een schoon T-shirt want die meuk die spettert me een partij met al die slierten. En nee ik was niet de enige dit keer. Natuurlijk ontbrak de gebruikelijke..... rijst ook niet.

Na de lunch moeten we nog zo’n 3,5 uur rijden, we maken nog een sanitaire stop bij zgn hotsprings. Vanwege de zwavellucht krijg ik spontaan een DejaVu met Yellowstone NP.

Dan bezoeken we alweer een tempelcomplex, dit keer een geheel witte tempel ingelegd met spiegeltjes, heel apart. Dit is het levenswerk van een kunstenaar, het project moet naar verwachting in 2070 gereed zijn. En nee dit is geen typefout .

Inmiddels is het 18:00 uur en zijn we bij onze verblijfplaats, dit keer krijgen we een huisje, we eten ook in het hotel, weer een buffet. We eten extra snel want om 20:00 uur begrint de kwalificatie van de F1.

Dus net op tijd de IPad op de stream...........shit dus, niet voorruit te branden dat internet. Gaan we morgenavond de laatste race ook missen waarschijnlijk.

Tot morgen

Dag 2 Chiang Mai

Gisterenavond dus naar een typische Thaise dans en eet avond geweest.

We voelden ons als mijnheer en mevr de Bok uit de sketch over het Japanse restaurant , we zaten nl aan tafels met poten van zo’n 25 centimeter hoogte . Gelukkig waren er wel kuilen onder de tafel om de benen zonder schoenen in te steken, want die moesten uit . Buiten het restaurant stonden dan ook rekken met ik schat, 1200 paar schoenen.

We kregen een plateau met typisch Noord Thaise gerechten, vergezeld van, ja hoor daar komt ie weer........rijst.

En dit keer niet alleen droge rijst maar ook zgn kleefrijst die in een plastiek zakje in een rieten mandje zat. En dan te bedenken dat wij deze rijst thuis altijd in de kliko gooien omdat wijd dachten het bij het koken mislukt was . Tijdens het eten werd er een muziek en dansvoorstelling vertoond.

Mij bekroop de vraag hoe de Thaise instrumenten maker, toen hij zijn eerste instrument fabriceerde heeft bepaald dat hij er hier meer van ging maken. Want als ik deze had gemaakt en voor het eerst zou hebben bespeeld, zou ik gedacht hebben dit is niks, flikker maar in de container.

Het was wel een kleurrijk gebeuren, maar wat het voorstelde is mij tot op heden volkomen onduidelijk. Maar goed ik ben dan ook een cultuurbarbaar.

Na dit alles nog een keer over de vavondmarkt gelopen en alweer de nodige nepartikelen voor verrekte weinig aangeschaft

Na een wat mindere nachtrust, vandaag om8:15 uur vertrek naar het Elephant Nature Park. Hiervoor moesten we 1,5 uur in een Toyota busje de bergen in. In dit park worden mishandelde en gewonde olifanten opgevangen en leven hier in relatieve vrijheid. Hier worden geen toeristische activiteiten mee gedaan. Wel worden er een beperkt aantal toeristen per dag toegelaten en rondgeleid tussen de ongeveer 74 olifanten die los lopen. Sommigen kun je voeren, aanraken en met weer anderen kun je samen de rivier in om ze te wassen. Ik waag me hier maar niet aan , je moet het noodlot niet tarten tenslotte . Sommige van die kolossen gooide zelfs met modder. Anderen uit ons gezelschap gingen wel het water in, maar die hadden er op gerekend vwb de reserve kleding.

Tussen de middag een prima vegetarische lunch. Na het programma weer de 1,5 uur terug en nu lekker bij het zwembad aan een biertje en een stream van de training F1 in Abu Dhabi.

Vanavond de laatste avond in Chiang Mai, morgen naar Chiang Rai.

Dag 1 Chiang Mai

Vandaag uitslapen tot 6:30 uur, want we vertrekken om 8:30 uur voor een fietstocht door de omgeving.

Daarvoor moeten we eerst een halfuurtje rijden in de achterbak van een pickuptruck. We ontmoeten  een net afgestudeerde Nederlandse die met ons meefietst die een backpacker reis maakt van 7 maanden door Azië. Stoer hoor.

We krijgen allemaal een fiets met  versnellingen en voor de liefhebbers is tegen meerprijs zelfs een elektrische fiets te huur. Uiteraard hebben wij die  niet nodig met onze jonge krachtige benen.

Het bedrijf is overigens van een Nederlander. Kan ook niet anders eigenlijk. Het is een mooie route  over het platteland tussen de akkers door, overigens is het meeste gewas wat we zien ....rijst. Ik had mij Thailand veel armoediger voorgesteld, je kunt goed zien dat de mensen het hier goed hebben.Onderweg bezoeken we een school waar we zelfs tijdens de les de klaslokalen in mogen, wel eerst de schoenen uit.

Natuurlijk mag een stop bij een rijst verwerkings bedrijfje en een houtsnijwerk atelier, waar we ook wat drinken, ook niet ontbreken.  We brengen zelfs een  twijfelachtig bezoek aan een doodskisten fabriekje. Bij het eindpunt staat weer een Thaise lunch klaar met .....rijst.

Na de terugrit weer naar het zwembad en het verslag en foto’s van gisteren uploaden want zoals gisteren al gezegd, op onze kamer is geen internet aanwezig. Vanavond gaan we een culturele avond beleven met authentiek Noord Taihs eten en dans en muziek.

Morgen meer

Naar Chiang Mai

Na een goede nachtrust vandaag weer om 6:00 uur op. Want 7:30 vertrek voor een rit van 250 km naar Chiang Mai. De populairste stad van Thailand onder toeristen wordt ons verteld. Hier verblijven we weer 3 nachten.

Onderweg doen we eerst een olifantenhospitaal aan. Hier worden olifanten door de eigenaren naar toegebracht die iets mankeren zoals huidziektes, ontstekingen etc.. Ook staan er een drietal die op een mijn zijn gestapt. Eigenlijk te triest voor woorden, deze dieren staan, met een prothese aan, aan een ketting de hele dag separaat onder een afdak zich te vervelen.   Ik ben van mening dat dit de verkeerde manier van dieren liefde geven  is.

Met een dubbel gevoel vervolgen we onze reis, het landschap wordt steeds mooier dat wil zeggen bergachtiger. Vervolgens bezoeken we een zgn.  bosmarkt, hier wordt van alles en nog wat  verkocht, van ratten via kikkers en slangen tot insecten. Deze markt ziet er overigens zeer georganiseerd en dus netjes uit. Daarentegen is er helemaal niets te koop wat ik zou willen kopen. Art onze Thaise gids koopt wat lekkere snacks om uit te delen. Meelwormen, sprinkhanen en gore torren, ik bedank voor de eer als hij de bus trakteert, en hij is niet eens jarig.   Toch proberen een aantal thrilseekers de snacks. Ik wacht wel tot het eten want lunchen doen we ook  nog onderweg.

We krijgen een smakelijke lunch met, ja hoor alweer rijst.   Overigens is de spuitpoep bekend van Indonesië nog steeds uitgebleven. Het eten is hier dan ook prima.

Rond 13:30 uur aangekomen in Chiang Mai in het Plaza hotel worden we weer welkom geheten met een drankje. Als ik het proef bedank ik, het staat stijf van het citroengras  gadverdamme. Dat spul heeft een walgelijke smaak en reuk vind ik.

Aangezien wij in de middag niets gepland hebben besluiten we te gaan zwemmen en luieren. En ook dat verloopt zonder problemen.

‘s Avonds gaan we de stad in d.w.z. er is een avondmarkt  dichtbij ons hotel, hier worden allerhande nepartikel  verkocht. Maar eerst weer eens eten, we besluiten dat  te doen bij een Engels restaurant waar ze Deutsche  Schnitzels mit Pommes verkaufen so groß wie einen toilettendeckel und dies Mahl ohne Reis.   Prima, morgen maar weer aan de Thaise hap.

Na het eten nog wat nepartikelen aangeschaft zoals daar zijn T-Shirts en een echt nephorloge met keramische band. En daarna nog een softijsje bij de Mac. En dan terug naar ons hotel. Overigens blijkt dat wij de kamer hebben die een prijs heeft gewonnen. Namelijk die van, de beste  kamer zonder  WiFi, dit vanwege de ligging.

Morgen gaan we weer een fietstocht maken nu over het platteland.