Gouden Lotus Thailand

Een dagje oorlogshistorie en natuur

Vandaag weer een mooie dag voor de boeg, we rijden om 8:15 uur weer met 2 busjes richting de beruchte Hellfire pass. Dit is een in 1942 door Japanse krijgsgevangenen met de hand uitgehakte doorgang in de rotsen t.b.v. de beruchte Birma spoorweg. Deze meest Engelse en Australische gevangenen werden vanuit een groot deel van Azië door de Japanners hier naar toe getransporteerd. De mensen moesten dit doen onder helse omstandigheden.

Je krijgt een audio apparaat mee die in het Nederlands tijdens de rondwandeling verteld welke verschrikkingen deze mensen hebben moeten doorstaan. Velen hebben dit ook niet overleefd, Je zou met terugwerkende kracht spontaan een bloedhekel aan Japanners krijgen.
We hebben een heel stuk van de uitgehakte route gewandeld, was best pittig vanwege het grote hoogteverschil en daarbij behorende ontelbare traptreden.

Na dit indrukwekkende gebeuren weer wezen lunchen in een lokaal restaurantje en ja uiteraard stond er ook weer rijst op het menu

Hierna zijn we naar de Erawan watervallen gereden voor een beklimming van een 7 tal watervallen waar je over een afstand van 1800 meter een voor een naar toe moet lopen en klimmen. Ook kun je hier zwemmen bij de watervallen.
Het is er echter behoorlijk druk met toeristen die allemaal hetzelfde plan hebben. Alie en ik en nog een stel houden het bij waterval 3 voor gezien en gaan niet verder, Berrie en Anneke lopen nog tot waterval 4. De rest van onze groep lopen helemaal door naar Nr 7.
We besluiten met ons zessen eerder naar beneden te lopen waarbij we ook nog een grote varaan spotten,want dan brengt een van de busjes ons alvast vooruit naar het hotel en daar is een gigantisch zwembad zonder al die toeristen.

Dus om 16:00 uur lagen wij al heerlijk in het zwembad terwijl de rest nog bij de watervallen was.
‘s Avonds ala-card gegeten en op tijd naar ons wiegje want om 5:30uur is het weer opstaan.

Paul Brouwer

Wat zien jullie veel en dat verhaal over de beruchte Birma spoorweg is prachtig.
Ik ben eigenlijk wel een beetje jaloers op jullie. Geniet er maar goed van.

Jolanda

Jullie zullen wel lekker slank terug komen met al die wandelingen die he elke dag maakt. Ik zie prachtige foto’s voorbij komen bij alie. Het klinkt echt als een super vakantie. Echt leuk ook om al jullie verhalen te lezen.