Gouden Lotus Thailand

Naar Sukhothai

Vandaag extra vroeg op, 5:30uur voor een rit van ruim 400 km naar Sukhothai een oude hoofdstad van Thailand.
We rijden een mooie route over landelijke wegen, vandaag zien we voor het eerst de zon regelmatig schijnen, tot nu toe eigenlijk steeds bewolkt weer gehad, wat we prima vonden want dat maakt de temperaturen een stuk draaglijker. Want in de schaduw is het altijd nog boven de 30 C .
Behalve in het noorden gisteren daar was het zo’n 22 graden, onze gidsen deden dan ook truien aan vanwege de kou, terwijl ikzelf in de korte broek en T-shirt liep.
Onderweg stoppen we bij een heel klein fabriekje waar ze kledingstoffen maken uitsluitend in de kleur blauw, welke is bedoeld voor de arbeidersklasse, deze kleur blauw wordt gemaakt van de indigo plant en met was maken ze er patronen in, eigenlijk is het behalve de kleur gewoon Batikken zoals we in Indonesië al hebben gezien. Voor de nodige variatie stoppen we ook weer bij een gigantische liggende gouden Boeddha. Ook staat hier een of ander gouden schip waarvan mij de betekenis  volkomen onduidelijk is.

Tussen de middag weer een setlunch wezen eten  in een restaurant, smaakte alweer voortreffelijk.

Onze Nederlandse gids Michiel Bakker die van oorsprong ook uit Amersfoort komt en al 11jaar  in Thailand woont en getrouwd is met een Thaise en samen 2 kinderen hebben, verteld de hele reis al heel veel wetenswaardigheden over het leven en de gebruiken en geschiedenis van Thailand en Azië. Erg leuk en goed. Vandaag hebben we Thaise les gehad samen met onze Thaise gids Art. Ongelooflijk wat een ingewikkelde taal is dat, het alfabet alleen al  bestaat uit 74 letters. De hele bus deed hilarisch mee met het opdreunen van de verschillende klinkers en medeklinkers. Als voorbeeld de letter K is er in 5 verschillnde vormen qua klank. Dus veel verder dan So-Wad-Dee-Krab (goedendag) zullen we wel niet komen. Alhoewel de dames en homo’s So-Wad-Dee-Ka zeggen.

Aangekomen bij de oude hoofdstad Sukhothai waarvan het centrum uit de 13e eeuw stamt en verworden is tot een ruïne van tempels Boeddhabeelden en Stupa’s. Krijgen we allemaal een fiets van bedenkelijke Chinese makelij waarmee we de ruïnes langs fietsen en uitleg krijgen van Art voor zover we zijn Engels kunnen verstaan.
Hierna is het nog 5 minuten naar ons hotel, het is een prachtig resort met allemaal geschakelde bungalows, werkelijk prachtig.
‘s Avonds aan de overkant heerlijk wezen eten, dit keer alle vier een verschillend vis gerecht.
Verder niets schokkende te melden vandaag. Tot morgen

Paul Brouwer

Als je straks weer thuis bent, krijg je een test over de Thaise taal.

Rene

Ik mis de rijst.