Gouden Lotus Thailand

Naar de gouden driehoek

Vandaag vertrek om 8:00 uur voor een drietal bezienswaardigheden.

In ieder geval gaan we naar het drielandenpunt met Myanmar (Birma) en Laos.

Maar eerst ruim een uur rijden naar een authentiek bergdorp van  de Ahka bergstam, we lopen hier door een soort openlucht museum, maar dan wel waar gewoon nog mensen wonen, bijzonder om te zien.

Hierna rijden we naar  de zgn Hall of Opium. Hier wordt de geschiedenis in beeld gebracht van de opium handel in Azië. In Thailand is de teelt van opium zo goed als uitgeroeid, het land is echter nog wel een belangrijk doorvoerland. Onderweg staan er dan ook hier en daar politieposten die vooral de locals controleren op drugssmokkel. Het door het koningshuis van Thailand opgerichte museum is vooral een educatief centrum voor de jeugd om ze de gevolgen van drugshandel en gebruik bij te brengen.

Hierna gaan we weer lunchen op een prachtig plekje, de buffet tafel bestaat uit een houten kano, met daarop een verzameling aardewerken potten. Hierin bevinden zich de gerechten een daarvan bevat jawel......rijst maar  in de eerste pot bevindt zich de soep. Deze keer sta ik eens een keer vooraan bij het buffet. Dus pak ik een soepkom en de opscheplepel, die laatste is  gemaakt van een kokosnoot.  Dus ik hou de kom boven de soeppot en wil de soep in de kom scheppen, in plaats daarvan giet ik het over mijn hand waarin zich de kom bevindt, auw gloeiende gloeiende dat is heet en laat spontaan de hele soepkom in de soep vallen  . Gelukkig was vroeger vissen een hobby van mij, ook wel eens leuk om bij het vissen zoveel toeschouwers te hebben  .

Na alle k.t opmerkingen over mijn schouder te hebben gegooid toch nog lekker gegeten zonder brandblaren, want de soep wordt hier minder heet opgediend als hij gegeten zou moeten worden gelukkig.

Vervolgens gaan we naar het drielandenpunt van Thailand met Laos en Myamar (Birma), hier kijken we vanuit een hooggelegen punt uit over de splitsing van de  rivieren de Mekong en de Ruak die de grens van deze drie landen vormen. Toch bijzonder om hier te mogen staan, met de namen die ik nog ken uit de Vietnam oorlog, toen toch nooit gedacht hier zelf ooit te mogen komen.

Hierna weer ruim een uur terug naar ons hotel, waar we vanavond ook zullen eten, aangezien om 20:00 uur de laatste F1 race van Max Verstappen verreden zal worden van dit seizoen.

Het hotel heeft een redelijke menukaart, achteraf blijkt de kaart beter dan de gerechten zelf, de geserveerde sirloinsteak die ik bestel, want je wilt ook wel eens wat anders dan.....rijst. Het lijkt werkelijk nergens op, klein, taai, doorbakken, veel vet,  en droog, vermoedelijk was het een maatje 32 schoenzool  . Berrie bestelde garnalen, kreeg er dan ook een stuk of acht zonder bijgerechten, Anneke had een stukje zalm en was tevreden, Toen wij het voer op hadden kreeg Alie ook haar bestelde zeebaars, deze was echter niet als zodanig te herkennen aangezien die onder een stapelbed van citroengras was verborgen. Goor spul dat citroengras, stinkt en smaakt afschuwelijk (vind ik).

We hebben nog maar 3 bordjes met friet besteld, anders worden we wel heel erg slank. En dat zou jammer zijn. Maar de Bananasplit maakte veel goed.

Inmiddels was het 19:30 uur en tijd om de F1 te gaan kijken, net als gisteren echter geen voldoende snel internet. Echter bleek een van onze groep een huisje net bij de Wifi router te hebben en ook nog een laptop bij zich te hebben, dus met 5 personen voor het scherm van de laptop met een biertje  gezellig gekeken naar een saaie race. Ondertussen waren Alie en Anneke naar een Thaise massage, voor zover wij weten wel een zonder happy end.

Morgen verder.

Theo 's-Hertogenbosch

Weer een leuk verhaal om te lezen. Ik mis Thailand wel hoor. Bij de bergstammen hebben wij ooit een overnachting gedaan, was erg leuk toen. Geniet van jullie vakantie

Tineke en Rob

Weer genoten van je geweldige verhaal ,kijken uit naar het volgende verslag . geniet ervan .groeten uit een regenachtig Nederland.

Gert

????

Paul Brouwer

Ik denk dat jij het Nederlandse eten bijzonder zal waarderen als je straks thuis bent.