Gouden Lotus Thailand

Echt de laatste dag

Zo, vandaag dus de laatste dag in Thailand.
Vanmorgen hebben we na het ontbijt nog een wandeling over, noem het maar de boulevard, gemaakt. En aan het einde hiervan voor de laatste keer een vers fruit shake gedronken, dat is heerlijk hier met al dat verse fruit.
Daarna teruggelopen want we moeten om 12:00 uur zijn uitgecheckt uit het hotel. Daarna gaan we de hele middag maar bij het zwembad vertoeven, we lunchen ook bij het zwembad, ook is het de hele dag tot 19:00 uur happy hour, 3 flessen bier halen 2 betalen (€4.00). De koffers staan in de lobby, en we hebben nog handdoeken gekregen van het kamermeisje.
Dan vanavond voor de laatste keer eten, daarna achter de lobby nog een keer douchen en na 3weken de lange broeken weer aan, behalve Berrie natuurlijk, want om 20:30 uur worden we naar het vliegveld gebracht.
Om 00:50 uur vliegen we dan naar Dubai voor onze vlucht naar Amsterdam waar we dan vrijdag rond 12:30 uur hopen aan te komen.
Dus dat wordt afzien vandaag en morgen.
Als er tijdens onze thuisreis niets bijzonders te melden valt zal dit ons laatste verslag zijn.

Het was een hele mooie rondreis, Thailand is een prachtig land wat veel verder ontwikkeld is dan ik had verwacht. Onze reisleider Michiel had helemaal gelijk toen hij zei Thailand is zeker geen derde wereld land.
Dat betekent echter wel dat ik het authentieke ZO Azië gevoel wat ik in Indonesië wel had, hier een beetje heb gemist. Wat echter ook voordelen heeft, denk hierbij bv aan de hygiëne.
De mensen zijn bijzonder vriendelijk, dit komt naar mijn mening mede door de Boeddhistisch levenswijze die vele verrassende kanten heeft, waar ik nu pas achter ben gekomen. Ik denk dat de wereld er heel wat vreedzamer uit zou zien als we allemaal Boeddhist waren geweest.
Wees echter niet bevreesd ik ben niet bekeerd en ik blijf mijn eigen geloof gewoon trouw hoor, fijn heiden.
Ook had ik gedacht veel sex toerisme te zullen aantreffen, wij hebben er echter weinig tot niets van gemerkt, of zijn wij onnozel misschien? Maar wij zijn dan ook niet in Pattaya geweest het centrum van de sex industrie van Thailand.
We hebben geluk gehad met onze 2 reisleiders, Michiel de Nederlander die hier al 11 jaar woont en dus inmiddels veel weet van het land en de regio en die erg zijn best deed om ons van zoveel mogelijk informatie over van alles en nog wat van Thailand en ZO Azië te vertellen. Ik heb er veel van opgestoken. Ook alle verdere verplichtingen van een reisleider verliepen zonder problemen, althans als ze er al waren, hebben wij er in ieder geval niets van gemerkt en zo hoort het ook. Michiel nogmaals hartelijk dank hiervoor, je was TOP.
Ook onze Thaise reisleider Art was een prettig mens en zeer behulpzaam met alle aan hem toebedeelde zaken. Hooguit was zijn Engels soms wat moeilijk te volgen voor ons, maar dat is volkomen te begrijpen nu we weten hoe verrekte moeilijk die Thaise taal is. Dus ga ik er vanuit dat het voor een Thai net zo moeilijk moet zijn om Engels te leren.

Het klimaat in Thailand is om jaloers op te worden, we hebben veel geluk gehad met het weer, bijna geen zon nl en ik kan jullie vertellen dat dit in Thailand tijdens een reis met nogal wat lichamelijke inspanning prettig is, pas de laatste 2 dagen hebben we volop zon gehad.
De temperaturen waren constant rond de 30 graden, prima dus. De airco’s op de hotelkamers werkten meestal prima, behalve die ene keer dat ik wakker werd en dacht dood te gaan van de warmte, de airco blies gewoon want hij maakte herrie, bleek dat ding ipv op koelen op verwarmen te staan, moet je ook maar van de AB in het donker afblijven ala je er geen verstand van hebt.
Tot slot wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties op onze avonturen.
Misschien tot een volgende reis, want die staat al op de planning.

Dag 2 Phuket

Vandaag scheen de zon ipv de alweer verwachtte regen maar het waaide wel hard. We dachten direct aan een paar van onze reisgenoten die vandaag met een speedboot naar de Phi Phi eilanden gingen en er ook zouden snorkelen. Is toch zo’n 50 km met die boot over een waarschijnlijk onstuimige zee. Benieuwd hoe ze het hebben ervaren . Wij zijn in de ochtend met een taxi naar het oude centrum van Phuket geweest, was toch ruim een half uur rijden. En dat voor 600 Baht zo’n €16. Bij het uitstappen wilde de chauffeur nog geen geld maar wilde op ons wachten voor de terugreis. Dat leek ons geen goed idee aangezien we geen idee hadden wat er te doen is en hoe lang dat gaat duren. Dus na enig aandringen de beste man betaald en weggestuurd.
Na door de historische binnenstad met Portugese huizen te hebben gewandeld en gewinkeld en hier en daar wat te hebben gegeten en gedronken ons met een moderne auto TukTuk naar een shoppingmall laten brengen. Na ook hier weer wat te hebben rondgelopen en de dames nog wat aankopen hebben gedaan, weer met zo’n auto TukTuk naar het hotel terug laten brengen. Is veel leuker dan met een normale taxi en ook nog 100 Baht goedkoper.
Daarna de rest van de dag bij het zwembad doorgebracht met een biertje en op aandringen van Anneke ook nog een frietje.
‘sAvonds vlak bij het hotel op weg naar het restaurant kwamen we Rene en Diny tegen die naar de eilanden waren geweest, ze hebben dus totaal geen last gehad van die harde wind, zo zie je maar . Wij zijn weer heerlijk wezen eten, de menukaart bevatte hier weer alle gerechten Thai, Europees en Italiaans want dat hoort blijkbaar niet bij Europa.
Gisteravond overigens zoals gezegd in een visrestaurant wezen eten, het smaakte goed, maar wat een gemartel met zo’n vis cpl met kop op je bord, niets voor mij ik ben meer van de filet, volgens Alie ben ik maar een verwend kereltje.

Na het eten nog even langs de kraampjes gelopen en nog wat zaken gekocht want het laatste geld moet maar op want wisselen in Nederland kost alleen maar geld. Dus heeft o.a. Alie nog wat mmmmmooie parels, ffffffijne parels gekocht in de vorm van oorbellen en een halsketting. Volgens de dame zijn het echte cultive parels, waarom heb ik toch het idee dat het gewoon kunststof is. We zullen het nooit weten ben ik bang. Ach als je maar gelukkig bent tenslotte.
Terug op de kamer alvast de koffers herpakt want morgen moeten we om 12:00uur zijn uitgecheckt en we vliegen pas ‘s Avonds.

Dag 1 Phuket

Zo de komende 3 dagen relaxen bij het zwembad , op het strand en vooral voor de dames winkelen op Phuket.
Vanmorgen nog een strandwandeling gemaakt, het leek wel of we op een strand aan de zwarte zee liepen, het stikt hier van de Russen nl.
En daar is niet iedereen blij mee, die lui zijn een partij onbeschoft bv. bij de buffetten, ze scheppen maar door en eten vervolgens maar de helft op. We hebben het meegemaakt in Bangkok dat restaurants 500 Bath extra laten betalen als je iets hebt opgeschept en het niet opeet. Overigens geldt dit ook voor de Chinezen die zijn mogelijk nog irritanter maar die ervaring hadden we ook al uit de USA.
Morgen gaan we nog ff de oude stad bezoeken met een taxi want de 12 persoons hotelshuttle was al volgeboekt.
Het door iedereen voorspelde super slechte weer is tot nu toe uitgebleven gelukkig.
Het stikt hier van de restaurant’s met en zonder rijst, dus kunnen we ons tegoed doen aan alle lekkernijen. Voor Berrie is dit een Walhalla want visrestaurants zijn hier in overvloed. Vanavond gaan we ons dan ook aan de vis wagen.
Moet er nu, liggend bij het zwembad niet aan denken eind van deze week weer in ons koude kikkerland te moeten vertoeven.
Volgens Michiel kunnen we als we straks met pensioen zijn hier als een prins zelfs met personeel onze oude dag slijten.
Klinkt goed eigenlijk. Eerst nog wel ff Thai leren, als dat gelukt is zijn we weg.

Naar Phuket

Vandaag de laatste reisdag naar ons einddoel het eiland Phuket.
Maar eerst gaan we nog een boottocht maken op zee en door de mangrove bossen. Onderweg in de bus regent het behoorlijk zoals voorspeld
We hebben een nieuwe bus met dito chauffeur. Als we de bus binnengaan moet de hele groep lachen. Het is een en al kitch incl kitch gordijntjes. Vreselijk, wat ben ik blij dat we deze bus maar 1 dag hebben.
Alie en ik zitten weer redelijk achterin, want een mens is toch een gewoonte dier, maar al snel zoeken we een plaatsje voorin want vermoedelijk zijn van de airco de lagers uitgelopen, een partij herrie achterin die bus, niet te kort.
Als we aankomen bij de boot is het inmiddels droog en blijkt dit weer een longtail boat te zijn, maar nu van een groter formaat. Ik ga bewust in het midden zitten omdat ik verwacht zeeziek te zullen gaan worden. En dan is het midden van de boot het plekje waar het het minst op en neer gaat.
Het is ook weer een prachtige route langs hoge rotsen en mangroven die uit zee opdoemen. We varen langs een eiland waar ooit (1974) een James Bond film (The man with the golden gun) is opgenomen. De boot gooit zoveel spatwater op dat velen zich moeten afdekken Alie en ik trekken een fiets regenjasje aan wat we hebben meegenomen. Gelukkig is er geen deining dus het zeeziek worden is niet een de orde.
Ook gaan we van boord in een islamitisch dorp op palen en krijgen daar een rondleiding. Onvoorstelbaar dat mensen hier willen en kunnen wonen, het is overigens een redelijk modern dorp met alle voorzieningen die wij ook gewend zijn, ook staat er een moskee, de economie drijft uiteraard op het toerisme.
Na de rondleiding gaan we in een restaurant op het eiland eten.
Als iedereen is aangeschoven en de te verwachten rijst bij iedereen op het bord is geschept blijken we bij ons aan tafel toch iemand te missen.
Het is de echtgenote van een onze reisgenoten.
We gaan ervan uit dat zij op het toilet is, maar na enige tijd geen Dinie want zo heet deze vriendelijke dame. Michiel en Art gaan op zoek waar ze is. Inmiddels begint ook Rene haar man zich lichtelijk ongerust te maken en besluit ook te gaan zoeken. Wij blijven in spanning achter maar eten wel onze rijstmaaltijd op uiteraard.
Naar mate het langer duurt beginnen ook wij ons ernstig zorgen te maken, je kunt hier toch niet zomaar verdwijnen? Zou ze verdwaald zijn, ontvoerd, door de vloer gezakt en in zee terecht zijn gekomen? Alles is mogelijk, overigens loopt er ook een professionle filmploeg rond in het dorp. Dus wie weet is het wel zo’n Agatha Christy verhaal, waarbij ze Dinie als slachtoffer willen laten fungeren zonder haar medeweten . Inmiddels zijn we ruim een half uur verder en nog geen teken van leven, een van onze deelneemsters uit België is inmiddels ook gaan zoeken en zegt dat ze al roepend door de kleine straatjes is gelopen. Dat levert echter ook niets op. Dan plotseling komt Dinie met Rene aanlopen. Wij slaken een zucht van opluchting, het blijkt dat ze op aanwijzingen van locals in een verkeerd restaurant heeft gewacht op ons.
Na dit avontuur varen we weer met het nodige boegwater naar het vaste land.
Na het laatste stuk te hebben gereden komen we aan in Phuket
Nu komt het vervelende stukje, het afscheid nemen van onze 2 tourleiders Michiel en Art.
Zij vliegen nl per direct naar Bangkok en zijn vanavond weer thuis bij vrouw en kinderen..
Ook nemen we afscheid van ons Belgische koppel Dirk en Nathalie, zij verlengen hun reis en gaan naar een nog luxer hotel, die Belgen hebben het financieel beter voor elkaar dan wij Hollanders blijkbaar.
Het hotel wat wij hebben is echter prachtig en ligt op een mooie locatie pal aan zee en is omringd met winkeltjes en restaurants. Dus ‘s avonds weer heerlijk westers wezen eten.
De komende drie dagen kunnen wij het hier wel uithouden ga ik vanuit.

Het uploaden van foto’s gaat niet meer lukken want het internet is helemaal kl..tte hier

Dagje kajakken en relaxen

Zoals gisteren al verteld, vandaag gaan we een prachtige kajak tocht maken door de mangrove bossen.
Dus worden we weer opgehaald met 2 busjes die het hele gezelschap op 3 na naar de kajak verhuurder brengt, dit is zo’n 20 minuten rijden.
Daar aangekomen krijgen we allemaal een (hopelijk) waterdichte zak om je camera en telefoon in op te bergen. Ik zelf heb alles in het hotel gelaten behalve mijn camera, mijn onderbroek en korte broek en een droog T-shirt voor na de tocht.
Heb over het meenemen van de camera nog wel getwijfeld want behalve dat het water in Thailand nat is , is het hier ook nog zout en dat is normaal gesproken funest voor een camera. Ik ben ook de enige van degene met een spiegelreflexcamera die hem heeft meegenomen Dus op hoop van zegen dan maar.

We krijgen eerst uitleg over hoe te kanoën, voor sommigen is dit noodzakelijk. Alhoewel het Engels van de instructeur dusdanig is dat het net zo goed een les had kunnen wezen in hoe je een koe leert spruitjes plukken.
Omdat Alie niet mee gaat krijg ik een kajak alleen, nadat de Thai mijn atletische lichaam visueel heeft opgenomen, geeft hij aan Michiel door dat ik beter alleen in een 2 persoonskajak kan plaatsnemen. Dus komt Michiel dit mij met enige terughoudendheid vertellen. Soepel als ik ben ben ik het er direct mee eens natuurlijk.

Het instappen is voor de groep ook nog wel een dingetje in die onstabiele dingen maar dit loopt goed af. Eerst moeten we de zee op en een baai oversteken, hier blijkt meteen al dat inderdaad een koe leren spruitjes plukken voor sommige eenvoudiger is dan kajakken. Michiel had ons al gewaarschuwd dat er tijdens deze tocht echtscheidingen ontstaan . Want sturen dat is een dingetje met 2 peddels en geen idee hebben hoe je stuurt. Na enige tijd belanden we toch compleet bij de ingang van het mangrovebos, nu wordt het pas echt ingewikkeld voor sommigen in de smalle doorgangen en tussen de wortels door. Enige samenwerking is hier van belang. Ik ben blij dat ik alleen ben dan stuur je moeiteloos overal doorheen.
De tocht is werkelijk prachtig tussen hoge rotsen en bossen door, later als we het bos uit zijn stappen we nog even uit op een strandje. Hier zit ook een aap die niet te vertrouwen is en waar iedereen afstand van houdt.
Na terugkomst heeft iedereen het kajakken min of meer onder de knie en lunchen we aansluitend deze bevat ook rijst. Maar ook weer soep met citroen gras, yugh
Overigens is het voorspelde slechte weer uitgebleven, ik vermoed dat de weermannen en vrouwen van Thailand hun opleiding in Nederland bij het KNMI hebben gehad

Alie is tijdens onze tocht een strandwandeling wezen maken in Krabi.
De middag hebben we doorgebracht in en bij het zwembad, heerlijk.

‘s Avonds zijn we met de hele groep wezen eten omdat het de laatste avond als complete groep is, morgen zijn we nl op Phuket voor de laatste 3 dagen en verlaten onze tourleiders ons ook gaan 4 mensen naar een ander luxer hotel. Uiteraard hebben we (ik) de heren een envelop met inhoud gegeven als dank voor de perfecte begeleiding.

Op naar toeristisch Krabi

Vandaag alleen een verbindingsdag, dus de hele dag tot een uurtje of 15:00 uur in de bus. We gaan naar Krabi aan de andere kant van de zuidelijke landtong van Thailand aan de Andamanse zee. Dit is meer moslim gebied.......... Onderweg bezoeken we een fruitmarkt waar we een paar exotische fruitsoorten proeven. Na de rijst lunch onderweg nemen we afscheid van onze buschauffeur en de bus, want overmorgen krijgen we een andere bus en chauffeur die ons naar Phuket zal brengen het einddoel van onze prachtige reis. Er wordt hem een envelopje met tipgeld overhandigd en wie moet dat doen....natuurlijk wijzen ze mij aan , want je kunt zo lekker slap ouwehoeren.
Dus hou ik een speach van 3 regels in het Engels want hij verstaat er toch geen fluit van en ik maak de gebruikelijke buiging met de handen zoals ik ze ook had toen ik mijn eerste heilige communie deed in de tijd voordat ik fijn heiden werd , want een hand geven is in Thailand niet de gewoonte.
Na een applaus van de groep waarvan ik niet weet of het voor mij of voor de chauffeur bedoeld was brengt hij ons voor de laatste keer naar het hotel.
Een mooi hotel alweer, als we net zijn aangekomen breekt het langverwachte onweer los met de bijbehorende regen. We lopen toch de stad in met paraplu’s die op de hotelkamers aanwezig zijn, dat wil wat zeggen denk ik.
Al snel gaan we op een overdekt terras zitten en nemen een biertje etc. Morgen gaan we kajakken in het Mangrove bos en op zee d.w.z. Alie gaat niet mee, veuls te eng. De verwachting is dat dit ook in de regen gaat plaatsvinden, we zijn benieuwd. Zo nu eerst maar weer de stad in om te eten, paralui maar weer mee. Ook nog even langs de oneindige souvenierswinkeltjes en restaurants gelopen omdat het inmiddels droog was geworden. En voor mijzelf een Omega horloge gescoord voor €22,50 dit omdat de leren band van mijn eigen TW Steel voor de vierde keer is gebroken en het is nogal vervelend iedere keer te moeten constateren dat het vel over bot is ipv de tijd . Oppassen dat ze hem op Schiphol niet in beslag nemen, zou jammer zijn van zo’n hoogwaardig stukje techniek.

Naar Chumpon

Alie is gelukkig niet zieker geworden, het gaat inmiddels weer goed met haar.
Dus vandaag gewoon weer in de bus voor een rit naar Chumpon.
we komen langs grote ananasplantages en rubber plantages waar we een korte stop maken om te zien hoe deze ananas groeit . Daarna rijden we verder voor een bezoek aan het mooie Sam Roi Yod National Park. We zouden per vissersbootje door de mangrove bossen naar een rustig strandje varen van waar we de trappen (rotsen) beklimmen naar de indrukwekkende Prayanakorn grot. Koning Rama V heeft in deze grot een prachtig paviljoen gebouwd.
Echter de bootjes varen niet vanwege de harde wind, dit betekent dat we nog een steile berg over moeten klauteren om op het strandje te komen. En dat is een zware tocht kan ik jullie vertellen. Als we dan eindelijk op het strandje zijn volgt nog de nog zwaardere klautertocht naar de grot. Alie en Anneke besluiten niet mee naar boven te gaan en ik heb daar volledig begrip voor, een tweetal mannen uit de groep besluiten ook onderweg om te keren. Op weg naar de beklimming komen we nog een zeldzame apensoort tegen, die alleen nog hier voorkomt volgens onze gids, het zijn leuke beesten om te zien, ze hebben witte ringen rond de ogen. Ik ben druk bezig de beesten te fotograferen en heb Berrie als volleerd safari expert al horen waarschuwen om niet onder de apen te gaan staan.
Dus uiteraard kijk ik daar wel voor uit, plots voel ik wat op mijn rug en pet vallen, blijkt er toch een zo’n zeldzaam pokkeding mij als urinoir te hebben uitgekozen.
Hierna de beklimming aangevangen, dat viel echt niet mee, het was de moeite echter wel waard, na terugkomst waarbij de afdaling minstens zo inspannend was, was mijn kleding incl pet en camerariem zo nat alsof ik in het zwembad was gevallen. Zo zweten met deze warmte, de hele groep was overigens drijfnat van het zweet, dus het lag echt niet aan mijn iets te hoge gewicht. Hierna op het strandje de lunch met rijst (Rene) genuttigd.
Daarna echter weer die eerste kl..tte bult over. Bij de bus aangekomen toch maar even droge kleren uit de koffer gehaald.
We overnachten in Chumpon, in een mooi hotel met een bed van minstens 3 meter breed, en een 3 persoons ligbad, waar zou dat toch voor nodig zijn ? het is een rustig vissersplaatsje waar ons hotel ligt.
We eten in het hotel, en yes ze hebben hier Pizza. Dus kan ik de menukaart ongelezen terugsturen de rest neemt vis. Als we bier bestellen vragen ze of we er ijs in willen. Rare jongens die Thai.
Ohja en het weer viel vandaag dus mee, geen regen gezien, maar volgens Michiel gaat dit zeker veranderen.

Laatste droge dag waarschijnlijk.

Vandaag In de ochtend gaan we op bezoek bij de grootste drijvende markt van Thailand, hier zouden honderden bootjes samen moeten komen met allerlei verschillende handelswaar en exotisch fruit. Hiervoor worden we door de bus ergens afgezet ergens afgezet waarvandaan we eerst met 3 longtailboten zo’n 20 minuten moeten varen. ik verwacht met een slakkengangetje door de kanalen te worden gevaren. Niets is echter minder waar want we gaan vaak volgas en zo’n ding gaat als de brandweer kan ik jullie vertellen. Het is dus spektakel.
Als we bij de drijvende markt zijn blijken de honderden bootjes er slechts enkele te zijn en al de anderen zijn de bootjes met toeristen.
Zoiets als Giethoorn in het hoogseizoen maar dan zonder fluisterbootjes.
Eenmaal op de vaste wal is er een Thaise verkoopster die haar waren, tijgerbalsem, postzegels en kleine Boeddhabeeldjes aanprijst met een bord, goedkoper dan bij de Hema. Ook krijgen Anneke en Alie een gratis rug massage in het openbaar.

Onderweg naar de lunch maken we een stop bij de beroemde ‘trein-markt’. Dit is een markt op de treinrails Zodra de trein, 4x per dag, langskomt, rapen de marktkooplui op hun gemak hun koopwaar van de rails, om hun handeltje na het passeren van de trein weer voort te zetten. Erg leuk om te zien! Overigens jammer of eigenlijk gelukkig dat de video camera geen geuren op neemt, ongelooflijk wat een lucht op die markt.
Na de lunch rijden we verder via de kust en maken een stop bij de KhaoLuang grot, waar we een grote liggende boeddha kunnen bewonderen. Hier lopen hordes met apen waarvoor we gewaarschuwd worden omdat ze nogal agressief kunnen zijn. Maar dit loopt goed af. Na alweer dit beeld te hebben gefotografeerd denk ik erover foto’s van boeddha’s te gaan verzamelen, ik denk dat ik er toch al zo’n 1500 heb inmiddels. We verblijven in Hua Hin, de koninklijke badplaats van Thailand. Vanavond krijgen we een barbecue op het strand.
Dit wordt georganiseerd door een Nederlander met een Kitesurfschool.

De barbeque was erg gezellig en erg Nederlands cpl met schaslick spiesjes

Vanaf morgen zijn de weersvoorspellingen niet best, er wordt heftige regen voorspeld de komende dagen.
Ik ga eens keer naar een tropisch bounty eiland, gaat het regenen. Nou ja misschien valt het mee, eerst maar eens kijken of Alie morgen niet ziek is want vanavond kwam de complete barbecue er weer uit.